سئو
انجام عملیات سئو توسط متخصص سئو و یا همان بهاصطلاح سئوکار انجام میگیرد.
الگوریتم سئوی گوگل دارای 201 فاکتور میباشد و رعایت این موارد درنهایت منجر به نتیجه گرفتن در امر سئو خواهد شد و سئو به این صورت نیست که بتوان با یک هفته و یا یک ماه نتیجه فوری گرفت.
سئو مخفف اول عبارات Search Engine Optimization میباشد که واژه SEO معنی بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی میباشند و میتوان آن را بهصورت زیر تعریف نمود:
سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي دور زدن و يا تغییر موتورهاي جستجو با روشهاي غیراخلاقی نيست. آنها براي کمک کردن به بهبود مشاهده و ارتباط سایتها در نتايج جستجوي طبيعي باهدف رسيدن به رتبهبندي بالا، به وجود آمدهاند.
سئو را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژيک وبسایتها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، ميپردازد.
ازآنجاییکه موتورهای جستجوگر مدام در حال تغیر الگوریتمهای خود میباشند، لذا سئو دانشی پیچیده و زمانبر است و نیاز به صبر و حوصله نیز دارد.
تاریخچه سئو
در اوايل سال 1990 اولين موتور ;هاي جستجو کار خود را شروع کردند؛ می ;توان از پرطرفدارترین آنها به Infoseek،Alta Vista و Yahoo اشاره کرد.
در آن زمان دید مردم نسبت به این موضوع همچون یک سایت معمولی که سایتها را بر اساس حروف الفبا مدل کرده بود، نگاه میکردند. مثلا سایتی که عنوانش با AAAA شروع میشد در ابتدا قرار میگرفت.
با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديدتري ظاهر ميشدند که از الگوريتمهاي رتبهبندي پيچيدهتري استفاده ميکردند. اين الگوريتمها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفادهشده تقسیمبر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهاي شبيه key-words براي فهم محتويات وبسایتها استفاده ميکردند.
به دنبال اینگونه رشد سئو براي بيشتر ديده شدن سايتها فعاليت خود را شروع کردند. با توسعه رتبهبندي صفحات توسط موتورهاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راههايي جهت تأثیرپذیری در رتبهبندی اين موتورها چه با استفاده از روشهاي اخلاقي و چه غیراخلاقی روي آوردند.
در سال 1996 مقالهای با عنوان روشهای غیراخلاقی سئو در روزنامه نیویورکتایمز به چاپ رسید.
در این مقاله توضیح دادهشده بود که توسعهدهندگان وب با درج کلمات کلیدی پنهان در سایت و پوشاندن آن با گرافیک، سعی در فریب موتور جستجوگر داشته تا در ابتدای سایت نمایش داده شوند!
همانطور که گفته شد به دست آوردن رتبهبندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روشهاي غیراخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمینشده بود.
ولی امروزه الگوريتمهاي موتورهاي جستجو بسیار پیچیدهتر شدهاند و بسیار سخت میباشد که مهندسين بهینهسازی بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاری کنند، البته اين کشمکش بین متخصصین سئو و موتورهای جستجوگر ادامه خواهد داشت.
اهداف سئو چیست ؟
با استفاده از سئو وبسایتها میتوانند در نتایج جستجو جایگاه بهتری کسب کنند و بالطبع ورودی به سایت آنها بیشتر خواهد شد.
از مزایای دیگر سئو میتوان به این قضیه اشاره کرد که هم کاربران سریعتر به نتایج موردنظر خود خواهند رسید و هم اینکه کمک شایانی به موتورهای جستجو برای نمایش نتایج بهینهتر خواهد بود.
بعدازاینکه سئو برای بهبود رتبهبندي سايتها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پيادهسازي روشهاي خود شد. زمان، بزرگترين سرمايهگذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.
بسته به میزان رقبا در بازار و سختی کلمات کلیدی، بحث سئو هفتهها يا ماهها طول ميکشد تا به نتيجه برسد. اگرچه ممکن است نتايج بهینهسازی جستجو بهسرعت ديده نشود ولي در درازمدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبهبندی سايت و افزايش بازديدکنندگان خواهد بود.
براي وبسایتها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل بهخصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليکها را شامل ميشود، قرار گيرند.