تاثیر طراحی لوگو در موفقیت یک کسب و کار

بامبو وب

لوگو یک نشانه‌ی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود.

امروزه نیز طرح گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند. در واقع لوگو همانند امضا یک هویت برای هر شخص است و منحصر بفرد اوست. داشتن یک لوگو منحصر بفرد معرف برند، موسسه و یا صاحب امتیاز آن است همانطور که می دانید هویت بصری هر کسب و کار به حساب می آید و فارغ از سابقه و مدت فعالیت تاثیر مهمی در شناخت مخاطبان دارد.

استفاده از تصویر برای القای یک مفهوم به سالیان دور برمیگردد. استفاده از نقوش و تصاویر در خط هیروگلیف و استفاده از اشکال و تصاویر که در حکاکی ها استفاده می شدند. استفاده از تصاویر به عنوان یک المان برای رساندن یک مفهوم استفاده میشد. این نشانه ها از علائم اولیه بر روی پرچم ها گرفته تا علامت روی دام ها و قلعه ها استفاده میشد. تمام این تصاویر وظیفه ای نزدیک به لوگو را ایفا میکردند.

در حال حاضر لوگو را به معنی نشانه یا نشانواره می شناسند. لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.

  1. طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.
  2. بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما می‌باشد.
  3. لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.
  4. در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره

کدام برند مناسب است؟

همانگونه که غذاها در دسته ها و گروه‌های بنیانی قرار میگیرند لوگوها نیز از این امر مستثنا نیستند و ۳ مجموعه کلی را شامل میشوند. هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خودشان را دارند. در زیر تعریف هر یک از لوگوها را به همراه نکاتی که شما را در چگونگی انتخاب لوگویی که به بهترین شکل نمایانگر شرکت شما هستند خواهید دید.

 

انواع لوگو

 

 

 

 

 

 

 

 

۱- لوگو نوشتاری (Logo type)

در مطالعه ای که اخیرا در مورد لوگوهای صد برند مهم دنیا انجام گرفته است دیده شده که ۳۷ درصد آنها در لوگوی خود تنها از متن استفاده کرده اند؛ متونی که فونت خاصی در آنها به کار رفته است. این نوع لوگوها به نام لوگو نوشتاری Logo type شناخته شده‌اند، چرا که این لوگوها تنها شامل حروف الفبا هستند.

زمانی که نام یک کمپانی بسیار مشخص و برجسته است این نوع لوگو بسیار مناسب است. گوگل یک طراحی لوگوی بسیار ساده دارد و این لوگو مناسب این کمپانی است چرا که نام گوگل به راحتی قابل به یاد آوردن و همچنین کوتاه و مشخص است. شرکتهای بسیار دیگری هم وجود دارند که متنهای ساده را برای لوگوی خود برگزیده اند.

لوگوهای متنی انتخاب بسیار خوبی برای کمپانی های کوچکی هستند که تازه شکل گرفته اند. این ایده که لوگوی شما نام شر کت شما را در ذهنها بیدار کند ایده بسیار خوبی است.

-استفاده از حروف ابتدایی کلمات:

در طراحی لوگو، سادگی کلید بسیار مهمی است و استفاده از حروف ابتدایی کلمات برای کمک به این سادگی بسیار موثر است. این نوع لوگو زیر مجموعه لوگو نوشتاری یا لوگوتایپ می باشد و شباهت بسیاری به آن دارد اما در این نوع تنها از حروف ابتدایی کلماتی که نام شرکت را تشکیل میدهند استفاده مشوند و نه نام کامل شرکت.

اگر تلفظ نام شرکت شما دشوار است و یا نام طولانی ای دارد این نوع لوگو به شما توصیه میشودIBM نامی بسیار گیرا و مختصر از این نوع است (International business Machine)  زمانی که شما فضای کوچکی برای معرفی برند خود دارید این نوع لوگو با اشغال کردن فضایی کم، نشانه و شعار نام شرکت شما خواهد بود.

به علاوه استفاده از این نوع لوگو باعث میشود چشم بیننده به حروفی که لوگوی شما را تشکیل میدهند حساس شود و توجه بیشتری را خواهید گرفت. مشتریها همواره نام شرکت شما را به یاد خواهند داشت.   EAبه سادگی به یادآورنده تمام محصولات الکترونیکی است . (Electronic Arts)

 2 _نماد یا آیکون یا نشانه

یک نماد، بسیار بیشتر از لوگوی متنی میتواند ایده های خاص شرکت شما را ابراز دارد. به عنوان مثال ببنید که چطور علائم و نمادهای رانندگی اطلاعات خاصی را در ذهن بیننده به خاطر می آورد.

دقیقا به همان صورت این نوع لوگو (که تنها از یک نماد و یا آیکون تشکیل شده است) هویت شرکت شما را بدون استفاده از هیچ نوع کلمه‌ای به مخاطب نشان می دهد. گاه این نماد می تواند به طور مستقیم نشان دهنده نوع فعالیت شما باشد و گاه می تواند ارتباطی به نوع فعالیت شما نداشته باشد و به مرور زمان معرف کمپانی شما شود.

این نوع لوگو بسیار مناسب شرکت های بین المللی است چرا که مصرف کنندگان ساکن کشورهای دیگر بدون اینکه زبان واحدی داشته باشند لوگوی شما را درک میکنند و به خاطر می سپارند. گاه این نوع لوگو می تواند ارتباط مستقیم با نوع فعالیت شما داشته باشد و گاه می تواند ارتباطی با فعالیت شما نداشته باشد و به تدریج معرف کمپانی شما شود.

همچنین زمانی که نام شرکت شما بسیار طولانی است و به راحتی نمیتوان از حروف ابتدایی کلمات هم استفاده کرد این نوع لوگو بسیار توصیه میشود. به عنوان مثال شرکت pediatric ophthalmology organization هیچ گاه نمیتوانست از لوگوی نوع دوم استفاده کند چرا که با در کنار هم قرار دادن این حروف کلمه ای حاصل میشود که معنای چندان خوبی در زبان انگلیسی ندارد.

از نقاط ضعف این نوع لوگو این است که میتواند بسیار ریسکی باشد. چرا که تنها با نگاه کردن به یک نماد شاید نتوان نام کمپانی را به خاطر آورد مگر اینکه شرکت شما از قبل شهرت بسیاری کسب کرده باشد. بنابراین این لوگو به شرکتهایی که به تازگی شروع به کار کرده اند و یا کمپانی های کوچک توصیه نمیشود.

در مطالعه ای که قبلا به آن اشاره شد تنها ۶ درصد از کمپانی ها از این نوع لوگو استفاده کرده اند. این نوع لوگو برای کمپانیهای بزرگ و بسیار مشهور که تنها با دیدن نماد به یاد آورده میشوند بسیار مناسب است.

3 - لوگو ترکیبی (متن و نماد(

۵۶ درصد از شرکتهای مهم دنیا از این نوع لوگو (لوگو ترکیبی) استفاده کرده‌اند. در این نوع لوگو که بسیار محبوب است نام کامل شرکت با یک آیکون بصری همراه میشود.

به دلیل اینکه این نوع لوگو کمی پیچیده است زمان و تفکر بیشتری هم نیاز دارد تا لوگوی موثری طراحی شود. اما این کار اضافی لوگویی به شما میدهد که بیشتر از بقیه انواع لوگو تطبیق پذیر و همه کاره است. کلماتی که در لوگو وجود دارند به شما این امکان را میدهند که در موقعیتهای مختلف تنها از حروف و یا تنها از آیکون استفاده کنید. از نگاه حقوقی نیز این نوع لوگوها خیلی ساده تر از لوگوهای نمادی تبدیل به علامت تجاری میشوند.

چرا طراحی لوگو امری تخصصی است؟

طراحی لوگو امری کاملا تخصصی است به این دلیل که در مدت زمان کوتاهی هویت بصری شما می شود.

  • تاثیر یک طراحی لوگو نامناسب تا مدت ها در ذهن ها باقی می ماند.
  • طراحی لوگو باید انعطاف پذیر باشد تا بتوان در مهر، ست اداری، سربرگ و یا حتی بیلبورد قابل استفاده داشته باشد. همین امر باعث می شود طراحی لوگو شما امری تخصصی شود.
  • ترجیحا ساده باشد و با فرهنگ موضوع همخوانی داشته باشد.
  • از عوامل مهم امکان به ثبت رساندن لوگو و نشان تجاری شماست. اگر قوانین مربوطه طراحی لوگو رعایت نشود یک مشکل در پرسه در مراحل ثبت برند شما به وجود می اید.
  • قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد.
  • قابلیت کوچک شدن در ابعاد یک سانتی متر را دارا باشد

 

چرا داشتن لوگو ضروری است؟

1.ایجاد اعتماد

قبل از اینکه مشتری وارد فروشگاه یا وب سایت شما شود یک تصویر کلی از شرکت شما در ذهن خود دارد که بخشی از آن ناشی از لوگوی شرکت است. اگر لوگو به صورت حرفه ای طراحی شده باشد، باعث می‌شود که مشتری نسبت به شما احساس حرفه ای بودن داشته باشد و با اعتماد کامل پا پیش بگذارد.

2.جذب مشتریان جدید

یک لوگوی مؤثر و ماندگار در ذهن می‌تواند برای مشتریان الهام بخش باشد و آن‌ها را به همکاری با شما تشویق کند یا شما را در ذهن خود نگه دارد تا در هنگام نیاز به شما مراجعه کند.

3.متمایز از رقبا

یکی از راه‌های مهم ایجاد تمایز با رقبا، انتخاب لوگویی متمایز از رقبا است. اگر برند شما به اندازه کافی متمایز از نام دیگر رقبا نباشد، با مسائلی از قبیل دیده نشدن در میان رقبا و مشکل در نفوذ به ذهن مشتریان و سردرگمی مشتریان مواجه خواهید شد. بنابراین، بهتر است طرحی که انتخاب می‌کنید از سایر برندها متفاوت باشد.

4.حفظ مشتریان وفادار

اجازه ندهید که رقبا با روش‌های مختلف مشتریان خوبتان را از شما بگیرند. اگر برند و لوگوی شما معتبر باشد، مشتریان شما میل کمتری به تغییر شرکت خود خواهند داشت.

 

تاریخ انتشار : 1398/7/22

تعداد بازدید : 155 اشتراک گذاری در :